11/05/2009

Mostres de gèneres literaris (3r ESO)

Els gèneres literaris estudiats fins ara han estat la crònica, el dietari personal, la biografia i els contes o relats breus. Escriviu un exemple de cada, tot tenint en compte les característiques que reuneix cada gènere:

CRÒNICA
Tirant lo Blanch, escrita entre 1460 i 1468, representa per a molts escriptors el moment d’esplendor màxima de la nostra literatura. Tirant és un jove que va nàixer a Bretanya, i que ara està estudiant a Anglaterra. En el seu últim mes allí però donat que estava molt avançat l'han llicenciat abans. Hui 20 de Febrer, ha rebut una trucada des de Sicília on li demanen ajuda per a combatre els musulmans. Tirant agafa la seua espassa i puja al seu cavall. Viatja durant quatre dies i tres nits fins que arriba. Té moltes batalles i de totes ix guanyador, fins que a la fi els musulmans són expulsats i els cristians guanyen la guerra i es queden amb el territori. Gràcies al seu èxit l'han reclamat des de Grècia i ell ha posat rumb al seu nou destí, sense por per afrontar la seua nova batalla i el seu deure: defensar Grècia dels turcs. Quan arriba a Grècia li han presentat Carmesina, la princesa de la qual es va enamorar, a Grècia.Tirant va participar amb els seus cavallers en multitud de jocs amorosos. Allí va naufragar fins les terres del nord d’Africà, on lluita amb valentia a favor del cristianisme i derrotà als infidels. Va tindre molt d’èxit a Africà, i va tindre que tornar per derrotar els turcs, i finalment desposà Carmesina i va consumar la seua passió per ella. Poc desprès de que tot això, per un simple refredat, posà fi a la vida de l’heroi i de Carmesina, que mor de tristesa. Desprès de la defunció de l’emperador, la corona passa a Hipòlit, que era un amic de Tirant, que ara manté una relació sentimental amb l’emperadriu.

Lorena Navarro, Andrea Zurilla (3r A)

DIETARI
15 setembre:
Comença l’institut! que ganes de vore gent nova i tornar a estar tota la claSse reunida. De moment però, a la meua classe no ha vingut gent nova.
17 setembre
Ha vingut un xic nou! Es molt guapo pero no he tingut l'oportunitat de parlar amb ell.
19 setembre
Hui m’he assegut amb ell en matemàtiques. M’he quedat mirant-lo i no he seguit la classe. He discutit amb una amiga.
22 setembre
Per fi comença el cap de setmana, que ganes de passar-m'ho be amb les meues amigues. Ampi, amb qui havia discutit, hem parlat i ho hem solucionat tot. De moment, perfecte. Ve la fira.
23 setembre
Esta nit anem a la fira. Vull vore a Òscar, el xic guapo de la meua classe a qui m’encantaria trobar!
24 setembre
Ahir a la nit me'l trobí i me digué que si volia pegar una volta, la pegarem i ens coneguérem molt més. Se'm feu tard i m’acompanyà a casa i en acomiadarse em donà un bes molt a prop dels llavis. Em quedí roja i men n’aní.
27 setembre
Hui en classe de mates m'han tirat per no atendre i estar en els núvols (mirant-lo)
29 setembre
Crec que m'he enamorat! Cada vegada m’agrada més mirar-lo i parlar amb ell! Però crec que ell no sent el mateix que jo.
30 setembre
Dissabte a la fira! Per la vesprada em va trucar i em va dir d’exir per la vesprada. Li vaig dir que sí. Hem parlat molt; finalment m’ha besat!!
31 setembre
En un missatge m’ha dit que em volia i que volia estar en mi. I estem junts!
ESTIC FELIÇ I ENAMORADA!!
Laura Martín Duque (3r A)

RELATS BREUS (Mites i llegendes)
Conten els avis del meu poble que, una nit de Halloween, cinc xiquets es trobaven jugant al principi de la pujada de Santa Bàrbara. Uns a altres es feien por tractant-se de la nit de les bruixes, però quina fou la sorpresa quan un d’ells esclatà amb un crit en veure com pujava per la costa un carro tirat per dos vaques amb un grup de frares que tenien la cara coberta. Els xiquets van cridar els pares esglaiats per aquest fet i tots van acudir per a poder vore el que anaven a fer aquells personatges tan estranys. Però quina va ser la sorpresa quan van pujar dalt del tot i veren que no hi havia res. La gent del poble no va poder explicar el que va ocórrer aquella fatidica nit. Encara que hi ha vlls que diuen que aquell carro era l’encarregat de recollir les animetes que vagaven perdudes pels carrers del poble.

Anònim

BIOGRAFIA
Son Goku nasqué en alguna època d’un altre univers, en el planeta Rayan, però quan sols era un xiquet va ser desterrat del seu planteta, i es crià al planeta terra cuidat pel iaio Gohan. Als 14 anys vivia tot tipus de aventures reunint les boles de drac. Va ser entrenat en les arts marcials pel mestre tortuga, el millor mestre del món. Als 22 anys salvà la terra per primera vegada, lluitant contra els rajos invasors i derrotant-los. També entaulà una forta rivalitat amb Vegeta. Als 25 anys i ja amb un fill i una dona, venga la mort del seu pare al planeta Nameck en una intensa lluita contra el capità Freeze, que acaba en la destrucció del planeta. Goku va morir i va estar uns mesos entrenant, tornà a la terra però estigué un temps amb problemes cardíacs. Desprès entrenà el seu fill convertint-lo en el Super Guerrer definitiu de segon nivell, i sacrifica la seua vida per salvar la terra de Cèl·lula. Estigué els següents anys en el cel practicant i millorant la seua tècnica. Tingue un altre fill i l'anomenà Son Gotum. Tornà a la terra i frenà el poder pel seu enemic Vegeta. També lluità en un combat contra el Monstre Bú abans de tornar al cel, i aconseguí transformar a la forma definitiva de tercer nivell. Al temps hagué que tornar a la terra per salvar el mon del temible monstre Bú fusionant-se amb el seu enemic i rival Vegeta. i formant un nou super guerrer que derrotà el Monstre. Finalment abans de tornar al cel acumulà una bola de poder universal impedint que el Monstre torna a nàixer...

Anònim

PRESENTACIÓ

Aquest és un espai dedicat a la matèria València, llengua i literatura, un lloc d’encontre per a l’alumnat interessat a aprendre i cercar nous camins d’aprenentatge envers el seu idioma en el cicle de Secundària. Creat amb la intenció de complimentar les sessions de classe, en aquesta finestra trobareu conceptes teòrics i pràctics i també recursos lingüístics per conéixer més a fons la realitat lingüística que ens envolta com a persones. D’altra banda, des d’aquest món virtual se us explicarà propostes de treball i d’activitats, maneres de redactar i crear textos literaris; i també dates de proves escrites i de possibles projectes avaluables, com ara ressenyes o produccions textuals. Espere que us siga profitós i que em feu saber els vostres suggeriments i comentaris. Benvinguts doncs, estimats alumnes. El curs 2010-2011 és vostre!

IESTUDIANTS N.1

Paròdies valencianes