10/15/2009

L'article d'opinió

Elabora un article d’opinió a partir de la següent qüestió: “Coincideixen les fronteres politiques i les lingüístiques?” Fixa’t en el mapa que s'hi adjunta o en el corresponent a l'exercici 54 del llibre de text (pàgina 27), així com en la informació donada en l’apartat Història de la llengua (I).
Per a redactar-lo pots basar-te en les següents pautes:
-Un article d’opinió mostra un determinat punt de vista (subjectivisme) sobre un tema d’actualitat o sobre una qüestió concreta.
-És un text on cal defensar una idea o, tot al contrari, rebutjar-la; sempre mitjançant arguments.
-Ha de tenir una estructura clara i ordenada que continga una presentació del tema; un conjunt d’arguments a favor i/o en contra; i una conclusió que arreplegue i resumisca la idea central del text
-La seua extensió ha de rondar aproximadament les 150 paraules.
UNA MOSTRA D'ARTICLE D'OPINIÓ
En efecte, a primera vista podríem pensar el contrari perquè a Espanya es parla l'espanyol, a França el francés, a Alemanya l'alemany, a Xina, el xinés...però si mirem a casa nostra, veiem com el català dins de l'estat espanyol i també a l'estat francés. El mateix ocorre amb el basc. I també a d'altres països parlen més d'una llengua, i això que només hi ha un sol estat, per exemple l'Índia. Ací, amb el nostre valencià, evidentment també passa igual. Tenim llengua pròpia però estat no tenim i segurament mai no el tindrem. Arreu del món hi ha mils de llengües (més o menys cinc mil) però d'estats hi ha al voltant de cent cinquanta. Així que és ben clar que no res tenen a veure les fronteres lingüístiques amb les polítiques.
Pau Torres 3r A

3 comentaris:

pablo torres ha dit...

La pàgina esta molt bé sergi!
asi et deixe el que vaig copiar sobre els tipus de textos!
:)
CRONICA
Tirant lo blanc
Tirant lo Blanch escrita entre 1460 i 1468, representa per a molts escriptors el moment d’esplendor màxima de la nostra literatura.
Tirant és un jove que va nàixer a Bretanya, i que ara està estudiant a Anglaterra caballenà. Es el sem últim mes allí però donat a que estava molt avançat el han llicenciat abans. Hui 20 de Febrer, ha rebut una cridada desde Sicília on li demanaven ajuda per a combatre amb els musulmans. Tirant agafa la seua espaça i puja al seu cavall. Viatja durant cuatre dies i tres nits fins k arriba. Tingué moltes batalles i de totes isque guanyador, fins que a la fi els musulmans segueren expulsats i els cristians guanyaren la guerra i es quedaren amb el territori. Gracies al seu èxit el cridaren desde Grècia i ell es posa a cavallejar cap al seu nou destí, sense cans ansi i sense por, afrontava la seua nova batalla, el seu deure era defensar Grècia dels turcs. Quan va arribar a Grècia van presentar-li a Carmesina, que aquesta va ser de la princesa que es va enamorar, a Grècia, Tirant va participar amb els seus cavallers en multituds de jocs amorosos. Allí va naufragar fins les terres del nord d’Africà, on lluita amb valentia a favor del cristianisme i derrotà als infidels. Va tindre molt d’èxit a Africà, i va tindre que tornar per derrotar els turs, finalment desposar Carmensia , va consumar la seua passió per ella. Poc desprès de que tot això pesarà, per un simple refredat posà fi a la vida de l’eroi i de Carmensia, que mor de tristesa.
Desprès de la defunció de l’emperador, la corona passa a Hipòlit, que era un amic de Tirant, que ara mante una relació sentimental amb l’emperadriu.



Mites i llegendes.
Conten els avis del meu poble, que una nit de Halloween , cinc xiquets es trobaven jugant al principi de la pujada de Santa Barbera. Uns a altres es feien por tratant-se de la nit de les bruixes, pero quina fou la sorpresa quan un d’ells esclata amb un xillit al vore com pujava per la costa un carro tirat per dos baques i darrere del carro un grup de flares als quals la cara la tenien coberta. Els xiquets van cridat els pares asustats per aquest fet i tots van acudir per a poder vore el que anaven a fer aquells personatges tan estranys. Pero quina va ser la sorpresa quan van pujar dalt del tot i veren que no hi havia res. La gent del poble no varen poder explicar el que va ocórrer aquella fatidica nit. Encara que hi ha vlls que diuen que aquell carro era l’encarregat de recollir les animetes que vagaven perdudes pels carrers del poble.

Pablo torres ha dit...

Contes o relats breus
Conten que una vegada vivia en la sagrada illa del sol una bonica prncesa india anomenada Wiñay- cusi. Aquesta era una xiqueta d’uns setze anys.
Pretenia a una família molt rica del Cozco i havia sigut elegida per l’ica Huàscar per a que formarà part del A; llahuasi, el monetari de les virges escollides que devien allunyar-se per sempre del mon y ser fidels sacerdot iques del mes venerat temple dedicat al pare Sol.
Una vegada dula a aquella illa, la xiqueta mirava que les demes no eren molt felices, estava plena de por.
Un bon dia divisaren en l’orisont un conjunt de vaixells, totes xiques es posaren felices perquè perfi tendrien noticies de l’exterior.
Pero tot va ser molt diferent quan el líder, ixque en una cara molt seria i ala vegada trista. Cua nana a parlar amb la líder li va dir:
- Que el seu rey en la guerra habia sigut apresat pels enemics i anava donant-li la joia mes presiada del Rey per a que poga protegirla de tots els perills ja que la illa estava molt danyada de la guerra.
Despres de molt de ttmeps que la lider va guardarla, un bon dia per a vore com estava , i sigue l’error mes gran perquè totes es van barallar per ella i van acabar boxes de la cobdícia.


Biografia
Son Goku nasqué en alguna apoca d’un altre univers, en el planeta rayan, paro cuan soles era un xiquet va ser desterrat del seu planteta, i es cria al planeta terra cuidat pel Abuelo Gohan. Als 14 anys vivia tot tipus de aventures reunint les boles de drac, va ser enterrat en les arts marcials per el mestre tortuga, el millor mestre del món. Als 22 anys salva la terra per primera vegada, lluitant contra els rayons invasors i derrotant-los, ahi entabla una forta rivalitat en Vegeta. Als 25 anys i ya en un fill i una dona, venga la mort del seu pare al planeta mameck en una intensa lluita contra el capitan Freeze, que acaba en la destrucció del planeta. Goku va morir i va estar uns mesos entrenant en el mes en ya, torna a la terra però estigué un temps amb problemes cardiacs, desprès entrena al seu fill convertint-lo en el Super Guerrer definitiu de 2 nivell, i saccrifica la seua vida per salvar la terra de Celula, EStigue els següents anys en el cel practicant i millorant la seua tecnica. Tingue un altre fill i el anomena San Gotum. Torna a la terra i frena el poder pel seu enemic Vegeta, també lluita un combat contra el Monstre Bú antes de tornar al cel, i aconseguí transformar a la forma definitiva de 3 nivell. Al temps tingué que tornar a la terra per salvar el mon del temible monstre Bú fusionant-se amb el seu enemic i rival Vegeta. Formant un nou Super Guerrer que derrota al Montre. Finalment abans de tornar al cel acumula una bola de poder universal impedint que el Montre tornarà a nàixer.

Pablo torres ha dit...

Diari
15 setembre:
Comença l’institut que ganes de vore a gent nova i tornar a estar tota la clase reunida. De moment la meua classe no ha vingut gent nova.
17 setembre
Ha vingut un xic nou! Es molt guapo pero no he tingut la oportunitat de parlar amb ell.
19 setembre
Hui m’ha sentat en ell en matematiques. M’he he quedat mirant-lo i no menterat de res. He discutit amb una amiga 
22 setembre
Perfi comença el cap de semana, que ganes de passarme-ho be amb les meues amigues. Ampi en la que m’abia discutit hem parlat i hi hem solucionat tot . De moment perfecte. Ve la fira.
23 setembre
Esta nit anem a la fira. Vuic vore a oscar el xic guapo de la meua clase m’encantaria trobar-me’l!
24 setembre
Ahir per la nit mel trobi i me digué que si volia pegar una volta, la pegarem i mos coneguérem molt més, se me feu tard i m’acompanya a casa, al acomiadarse em dona un bes molt aprop dels llavis, me quedi roja i men n’ani.
27 setembre
Hui en classe de mates man tirat per no atendre i estar en els nuvols (mirant-lo)
29 setembre
Crec que me enamorat! Cada vegada m’agrada mes mirar-lo parlar en ell! Pero crec que ell no sentix el mateix que jo :’(
30 setembre
Disapte a la fira!  per la vesprada hem va cridar i em va dir d’exir per la vesprada li vaig dir que si. Hem parlat molt; a lo ultim m’ha besat!!
31 setembre
En un missatje m’ad dit que me volia i que volia estar en mi i estem junts!
ESTIC FELIÇ I ENAMORADA!! 

PRESENTACIÓ

Aquest és un espai dedicat a la matèria València, llengua i literatura, un lloc d’encontre per a l’alumnat interessat a aprendre i cercar nous camins d’aprenentatge envers el seu idioma en el cicle de Secundària. Creat amb la intenció de complimentar les sessions de classe, en aquesta finestra trobareu conceptes teòrics i pràctics i també recursos lingüístics per conéixer més a fons la realitat lingüística que ens envolta com a persones. D’altra banda, des d’aquest món virtual se us explicarà propostes de treball i d’activitats, maneres de redactar i crear textos literaris; i també dates de proves escrites i de possibles projectes avaluables, com ara ressenyes o produccions textuals. Espere que us siga profitós i que em feu saber els vostres suggeriments i comentaris. Benvinguts doncs, estimats alumnes. El curs 2010-2011 és vostre!

IESTUDIANTS N.1

Paròdies valencianes